sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

Jarrutesti läpi!

Askartelin ne putket tossa iltana muutamana ja jatkoin koeajoja, kummasti sitä saa 50 km mittariin ihan tossa kotikujhalla tallin vieressä kun oikein yrittää...

Koko aja tuntui varm,emmalta ja jarrutkin tuntui pitävän ihan hyvin, Teemun vahvasta epäilystä huolimatta. Samalla tuli testattua koneen käyntiä. Ei se vielä kovin hyvin käy vaikka parempaan päin se koko ajan menee. Tarttee vielä niitä suuttimia jumpata.

Tänään sit ajettiin uusiks ne toissa viikolla kreisille menneet jarrutestit ja läpihän ne meni! Jopa sille omituiselle etujarrulle jäi vielä jopa pelivaraa! Vaadittava hidastuvuus kun pykälien mukaan olisi 3 m/s ja tolla saatiin 4,4! Itsekin vähän yllätyin!
Teemu purkaa dataa testilaitteesta
Joku saattaa kysyä että miks nää jarru- ja käsittelytestit tehdään. Muutoskatsastettavan ajoneuvon pitää olla liikenneturvallinen ja Testmill niminen katsastuskonttori on saanut Trafilta hyväksynnän tehdä moottoripyörille nämä testit. Testata pitää sillä Trafi ei hyväksy laskentaan perustuvaa jarrujen todentamista ja silloin kun askarrellaan näiden amerikkalaisten maamoottorien kanssa on vaikea löytää raskaamman ja tehokkaamman pyörän jarruja jotka pykälät myös hyväksyisivät.

Varmaan olis Yömahassa paremmat jarrut mutta kun se onneton on 120 kg liian kevyt niin ei käy! Siksi testataan...

Käsittelykokeessa lähinnä katsotaan että laitos kääntyy riittävän ketterästi ettei sen kanssa ole ongelmissa ihan normaalissa liikenteessä ja että sen kallistuvarat ja maavara ovat sellaisia ettei ihan joka hidastustöyssyihin jää pyörimään kuin kompassineula.

Nyt on sii kaikki nämä testit virallisesti virallisen tahon toimesta suoritettu ja kunhan pari katsastusvarustetta vielä laitetaan paikoilleen pyörään niin konttorille mars ja taas ollaan pykälää lähempänä unelman toteutumista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti