Takajarrun ajattelin ottaa ensin käsittelyyn. Säiliö auki ja tuoreet nesteet putsattuun säiliöön. Helppo homma luulin mä.... Tollen ratasjarrussa ei ole varsinaista ilmausnippaa ollenkaan. Yks kuusiokolo siitä päädystä löytyi ja löystytin sen ja eiku polkemaan. Ajan kuluessa sieltä alkoi tulla ilmaa, jonkun verran jarrunestettä ja siinä kaikki. Jaitoin ruuvin kiinni ja ihmettelin tunnotonta jarrupoljinta.
Sitten vilkaisin nostopöydälle ja huomasin varsin mittavan lätäkön jarrunestettä, mutta ihan väärässä paikassa! Nimittäin jarruvalokytkimen alla. Eli kaikki eilen viritellyn nippusiittiöt auki, letkuja niin pitkälle ulos kun suostui tulemaan ja apinan raivolla otsasuoni pullottaen megalomaaninen kiristys kaikkiin liittimiin.
Alkoihan se sillä pitää ja lätäkköä ei enää ilmestynyt, mutta se veltto ja tunnoton jarrupoljin... Soitin Teemulle jolla on samanlainen ratasjarru ja häähä se neuvo, että "siellä on niitä kuusiokoloruuveja kaikkiaan kolme ja sä oot avannu just sen millä on mihkään kaikkein vähiten vaikutusta". Eli oikeasti hassussa paikassa olevia kuusiokoloruuveja tasaiseen tahtiin aukoen ja sulkien ja hurjasti jarrupoljinta pumpaten sain sen takapään ilmattua vähän ennen puoltapäivää...
![]() |
Tossa on sisäpuolen ilmausruuvi... |
Sitten Janilta lainattu ilmausalipaunepumppu (sanahirviö...) työhön ja ilmanippaa auki. PM:n etujarrusysteemissä oli näet ihan sellaiset. Aikani kun lutkuttelin ja lisäilin jokusen desin sitä lientä niin ihmettelin että miks helvatassa täältä ei mitään tuu ulos, eihän noihin letkuihin nyt litratolkulla sitä kamaa mahdu!
Ja sit huomasin taas iloisesti kasvavan lätäkön nostopöydällä... Tuli se kama jotenkin kaikista paikoista pihalle... Soitto Teemulle jolla on myös etupäässä samanlaiset jarrukikkareet: "kait sä siinä asentaessas huomasit aukaista ne palikat ja laittaa ne mukana tulleet tiuivisteet siihen kiinnikeraudan molemmille puolille tuleviin hahloihin?" Miks myydään valmiiks kasattuja jarruja jotka pitää purkaa ja laittaa tiivisteet sisään ja kasata taas? Mä jotenkin perverssillä tavalla rakastan italialaisia koneteknikoita...
![]() |
Noita mä olin jo ehtiny toista vuotta ihmetellä... |
![]() |
Ne siis kuuluu tänne |
![]() |
Ja tänne |
Seuraava työvaihe oli ölppäsuokkarin ja öljyjen asennus. Alkaa alakerta näyttää melkein valmiilta. Samalla ku poimin öljyt ja suodattimet kaupasta poikkesin myös konttorilla hakemassa vanhan kilven takas ja ilmoittamassa häristimen takas liikennekäyttöön. Eiks se jo oo aikakin?
![]() |
No se on 64 |
![]() |
Suokkari makaa paikallaan |
![]() |
Tässä ne näytti vielä hyvältä... |
Eikä tietenkään toista niittilinkkiä missään. Tiedänpä ainakin mitä teen huomenna heti aamusta...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti