keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Joulupuuhastelua tallilla

Mennyt vähän toi syksy ihan lillutellessa. Rautakakkonen oli melkein niillä sijoillaan joulun alla kun mihin se syksyn lopulla ajettiin. Töitäkin tosin on tullut tehtyä melkoisen reippaasti...

Joulun paikkeilla kuitenkin iski vyön alle se karu totuus että taisin heikkona hetkenä luvata pyörän MP-16 messuille yhden osaston koristeeksi. Uusittuna! Pitäiskö asialle tehdä jotain?

Onneksi lista tehtävistä töistä normaalien huoltohtoimien lisäks on lyhyt:
- uusi hoijakka
- uusi pakoputki takapytylle
- satulan verhoilu
- uusi kilpiteline
- uusi maalaus peltiosille
- rungon maalauksen paikkaus
- bensatankin korjaus
- öljypumpun vaihto/korjaus
- etupytyn venttiilikopan tiivisteet ja mahdollinen oikaisu

Helpostihan noi nyt kuukaudessa...

Eli ei kun hommiin. Aloitin hoijakasta kun siihen oli kanget olemassa tallilla. Vanha hoijakkahan siis oli ihan toimiva ja söpö, mutta auttamatta liian notkeata kamaa. Ei tollanen 10 mm kanki kestä noita vatkauksia. Nyt on kangella paksuutta 16 mm ja kaikki on tigattu kasaan sillai enemmän tunteella ja varmuuden vuoks riittävän jerkusta levystä kaikki kiinnikkeet.

Vähän mallia kangista. Joo lyhennän...

Aika julman mittaset näin raakaversiona

Vanha oikealla. On eroa!

Istuu ihan hyvin

Hoijakka pitää vielä viimeistellä mutta kun nyt sen Tigin otti käteen niin askarrellaan sit samoilla lämpimillä se uus takapytyn putki. En muuten rupee tekemään sitä työkseni. Näillä mun taidoilla ei vielä oikein tuntipalkoille pääse...

Tosin kappalekin oli aika haastava. Alunperinhän putket oli drag pipe tyyppiset pitkät. Ei vaan toiminu eikä oikein miellyttäny aina silmääkään. Sitäpaitsi käsittelykokeessa meinasi putket osua maahan joten jotain oli tehtävä.

Kesällä sitten hätäpäissäni pätkäisin takapytyn putken ja etupyttyyn vääntelin about sellaisen kun olin ajatellut. Takapytty oli siinä kiireessä pakko jättää talveen mikä olikin hyvä ratkaisu. Voi todeta näin jä'lkeenpäin kun on kolme päivää sitä perkeleen venkuraa kasaan tikkaillut... Sitäpaitsi sitä ei saa paikalleen muuten kuin enskan ja öljynsuodattimen irroittamalla...

Tästä se lähti

Etupytyn putki valmis ja paikallaan

Takapytyn putki lyhennettiin tollaseks

Alustava verio uudeksi takapytyn putkeksi

Saumoja tuli vielä jokunen lisää
Kivasti piiloutuu

Samalla pyörä sitten purettiin vähä osiin ja palikoita aletaan askarrella. Katsotaan mitä ehtii saada kuukaudessa aikaan ennen messuja...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti